Solister

Kalle Moraeus är en av Sveriges näst folkkära artister. Han var tidigare anställd vid Kungliga filharmoniska orkestern och är nu medlem i Orsa spelmän och Benny Anderssons Orkester. Han är även medlem i rockbandet Hej Kalle. Kalle Moraeus spelar gärna med dragspelaren Bengan Janson och tillsammans är de den högst betalda spelmansduon i Sverige. Moraeus kompositioner har drag av såväl schlager, folkmusik och konstmusik och präglas ofta av stor lekfullhet.

År 2006 belönades Moraeus med Povel Ramels Karamelodiktstipendium. Han blev därigenom den siste pristagare som mottog priset av Ramel personligen, då denne avled 2007.

Moraeus har framträtt i ett flertal tv-program, bland annat Allsång på Skansen, Så ska det låta och Körslaget (2010). I Körslaget vann han med Team Moraeus. Vid sidan av musiken har Moraeus även haft mindre roller i ett antal filmer och tv-serier och under 2011 ställde han upp i TV-programmet På spåret där han tävlade med Py Bäckman. Lag Bäckman-Moraeus förlorade sin första match mot lag Benno-Apelgren.

Under hösten 2011 ledde Moraeus det egna TV-programmet Moraeus med mera. I programmet bjöds det på musikalisk och intervjumässig underhållning av svensk men även av internationell musikelit, från ett tält vid Orsasjönsstrand.

Moraeus var julvärd på SVT under julafton 2011. Från och med säsongen 2013/2014 och till 2017 var Kalle Moraeus programledare för TV-programmet Så ska det låta.
 
 
Helsingborgs Symfoniorkester
http://www.helsingborgskonserthus.se/

 
 
Katerina Moskaleva, Ryssland, fick som 8-åring sin första pianolektion. Efter att ha bott i Moskva, migrerade Katerinas familj till Schwerin, Tyskland, i 2001. I Schwerin gjorde sig Katerina snabbt ett namn där hon bland annat mottog “Oscar och Vera Ritter”-stipendiet. Under hennes kandidatutbildning på Musikhögskolan i Hamburg fick hon fler nationella och internationella utmärkelser: “Bundeswettbewerb Jugend musiziert”, “Hamburger Instrumental Wetbewerb”, “Steinway Piano Wettbewerb” och vid de internationella tävlingarna “Verfemte Musik” och “International Piano Competition Hans von Bülow”.

Hennes pianospel har fört henne till många olika länder så som Ryssland, Tyskland, Schweiz, Österrike, Tjeckien, Italien, Spanien och Israel.

Hon har deltagit på master classes hos bla Helmut Deutsch, John Perry, Edith Kraus, Robert Leonardy, Konrad Elser, Thomas Böckheler, Klaus Kaufmann och Anna Barutti.

De största inspirationskällorna för hennes musikaliska utveckling fick hon av Lilya Zilberstein, Eugen Wangler och Jörg Widmann.

Katerina har jobbat med många olika ensemblebesättningar och deltagit i festivaler så som: ”Rheingau Musik Festival“, “Klassik in Kronberg”, “Usedomer Musikfestival“, “Französische Klangnacht“, “Debussy Festival“ i Hamburg, “Puplinge Classique Festival“ i Schweiz och uppträtt på renommerade musikscener så som Laeiszhalle i Hamburg, Alte Oper i Frankfurt och Schauspiel Frankfurt.

Under hennes kandidatutbildning uppträdde hon som solist med musikhögskoleorkestern i Hamburg och spelade tillsammans med “Junge Norddeutsche Philharmonie” och Hamburgs universitetsorkester.

2016 tog Katerina sin masterexamen på “Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt” i Prof. Oliver Kerns klass och började kort därefter kammarmusik-utbildningen i Prof. Angelika Merkles klass med kommande examen i juni 2018.

Sedan 2010 är Katerina sponsrad av “Yehudi-Menuhin-Live-Music-Now”-stiftelsen.

 

Josephine Bastian, Tyskland, föddes 1995 i Berlin i en musikerfamilj.

Bastians eleganta, mjuka och effektfulla cello-stil övertygar i alla passager(…)”, så beskriver den tyska musiktidningen nmz Josephines skivinspelning på Tjajkovskij Rokoko-variationer med Konzerthausorchester Berlin med ledning av Jörg Peter Weigle.

Den unga cellisten vann nyligen utmärkelser och priser i cellotävlingen ”Yehudi-Menuhin-Live-Music-Now” (2017), stråktävlingen ”Peter Pirazzi” (2016) och sitpendium i ”Frankfurter Bachkonzerte”. 2017 vann hon provspelningen för orkesterakademin i Radiosymfoniorkestern Berlin.

Som solist har hon konserterat med musiker från Radiosymfoniorkestern Berlin (2006), Konzerthausorkestern Berlin, orkestern från musikgymnasiet C. Ph. Bach Berlin (2013/14) och hon har uppträtt på prestigefyllda festivaler och konsertscener så som: ”Rheingau Musik Festival”, ”Musikmässan Frankfurt”, ”Mein Lieblingsstück” i Alter Oper, Frankfurt och ”Rhapsody in School” i Konzerthaus Berlin. Hon har musicerat tillsammans med framstående musiker så somDaniel Müller-Schott, Alban Gerhardt, Daniel Hope, Antoine Tamestit und Lars Vogt.

Sedan april 2015 studerar Josephine på ”Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt” i Prof. Michael Sanderlings klass. Master classes med Wolfgang Böttcher, Julius Berger und Johannes Moser har varit viktiga inspirationskällor.

 

Elisabeth Nilsson, Sverige, uppväxt i en musikerfamilj i Helsingborg, började spela tvärflöjt som 9-åring i Helsingborgs kommunala musikskola och privat för Anna Cronberg. Hon fortsatte sedan sina studier för Karin Lindström, soloflöjtist i Malmö Opera och Henrik Svitzer, professor på Musikkonservatoriet i Köpenhamn.

2014 tog hon sin kandidatexamen på Malmö Musikhögskola där hon studerade för Prof. Anders Ljungar-Chapelon. Hon gjorde en utbytestermin inom ”Erasmus”-programmet där hon studerade på ”Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy” i Leipzig för Prof. Irmela Bossler. 2016 tog hon sin masterexamen på ”Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt” där hon studerade för Sebastian Wittiber, soloflöjtist i Hessischer Rundfunk Orkestern.

Hon har varit finalist och pristagare inom tävlingar så som: 3:e pris Öresundssolist (2006), Blåsartävlingen i Borås (2007), Polstjärnepriset (2007), 2:a pris Öresunssolist (2009).

2013 vann hon 1:a pris i Solisttävlingen på Musikhögskolan i Malmö och uppträdde som solist med musikhögskoleorkestern i Malmö.

Hon har mottagit stipendier så som bl.a. Helsingborgs kulturstipendium, Anders Sandrews Utbildningsstipendium, Kempe-Carlgrenska stipendium och Fredrika Bremer Förbundets stipendium.

Master classes för bland annat Pierre-Yves Artaud, András Adorján, Jean-Louis Beaumadier, Michael Kofler, Henrik Goldschmidt, Arnaldo de Felice har varit viktiga inspirationskällor.

Elisabeth är en aktiv kammar- och orkestermusiker, främst inom Sverige och Tyskland, där hon har jobbat tillsammans med betydande musiker så som Jonathan Small, Ralph van Daal, Arnaldo de Felice och Emil Jonason samt spelat med kammarorkestern Musica Vitae, Helsingborgs Symfoniorkester och Jönköpings Sinfonietta.

 

Magnus Nilsson, fagott

10+14+1708 Magnus Nilsson IMGP8984_fotograf_Christian_DavidssonMagnus Nilsson is principal bassoonist and soloist with the Helsingborg Symphony Orchestra since 1987. His hometown is Gothenburg, Sweden where he also studied the bassoon with Arne Nilsson at the Music Academy, followed by studies with Asger Svendsen, Marco Costantini (Rome) and Bernard Garfield (Philadelphia). At the age of 19 Magnus was appointed bassoonist with the Norrköping Symphony Orchestra. In 1985 he was second prize winner of the Bassoon Competition of the International Double Reed Society (IDRS), Boulder. Magnus is founding member of Trio Altaïr, Pollux Wind Quintet and Trio Anassa (oboe, bassoon, piano). CD recordings with Trio Altaïr and Pollux Wind Quintet.

In 2006 Magnus world premiered the bassoon concerto Auroral Dances by the Swedish composer Albert Schnelzer together with the Fort Wayne Philharmonic, USA. Magnus was repeatedly invited to Seoul for Masterclasses at the South Korean Bassoon Summer Camp which he led in 2007, 2009 and 2013. Performances with the Accademia Neue Musik Bolzano, Italy in 2009. Magnus was invited as one of several soloists at the 1st International Bassoon Festival in Beijing held in 2009 and the 2nd festival in 2012 where he performed with the Universal Bassoon Ensemble alongside with the renown bassoon soloists Valeri Popov, Stefano Canuti, Kim Walker, Holger Schinköthe and Fábio Cury. Masterclass och recital at the International Orchestral Woodwind Encounter of the Conservatory Tatui, Brazil in 2010. Magnus’ solo appearances abroad in 2013 include invitations to the North Italian Bolzano where he was featured guest at the „Monteverdi Oboe Festival Bolzano“, to Redlands, California with recital and performance of Adagio Liquido for bassoon, oboe and orchestra by Arnaldo de Felice, presented at the IDRS convention and to Portugal where he gave a Masterclass and a solo performance with the ensemble Palhetes Dublas at the Lisbon Double Reed Symposium.

Magnus founded and acts as artistic director of the concert serie Musik på Bosjökloster since 2009, taking place in a historical monastry/castle in the southswedish countryside. Three years ago he founded Nordic Woodwind Encounter, arranging annual international woodwind masterclasses in the south of Sweden, whose artistic director Magnus is.

Further forthcoming engagements in 2014: Magnus is invited as soloist for a concert tour in Sweden and Poland together with the Royal Krakow Academic Orchestra, to perform at the Tchaikowsky Music Conservatory in Moscow later this autumn and to lead a Masterclass and perform in Mar del Plata, Argentina. The world premiere of Arnaldo de Felice’s Musica Concertante for bassoon, oboe and orchestra is scheduled during the orchestral season 2015/16 of Helsingborg Symphony Orchestra.