Solisterna

Solister

Filip Jers, munspel

Helsingborgs Symfoniorkester

Rickard Söderberg, tenor

Per Johansson, klarinett

Ralph van Daal, oboe

Olle Sjöberg, piano

Henrik Bo Hansen, piano

Staffan Mårtensson, klarinett

Magnus Nilsson, fagott

Pollux Blåsarkvartett



Filip Jers, munspel

21_8 Filip Jers_MG_8492Den internationellt uppmärksammade munspelaren Filip Jers (f. 1986) har kallats ”The Swedish Harmonica Sensation” av musikkritikerna i Europa. Filip Jers spelar alla sorters munspel; från det känslosamma kromatiska munspelet, det jordnära bluesmunspelet och det mystiska basmunspelet. Han spelar även mungiga, gitarr och dragspel.

Filip Jers har ett brett musikaliskt spektrum och han rör sig lätt mellan olika genrer; jazz, blues, folk, världsmusik, country, pop, rock, klassisk- och filmmusik.

Filip älskar att improvisera och komponera musik, han skriver själv musik för många av de grupper han medverkar i; det internationella världsmusikbandet Stockholm Lisboa Project, jazzkvartetten Filip Jers Kvartett och jazz/folktrion Primus Motor.

18 år gammal blev Filip dubbel världsmästare på munspel vid Hohner World Harmonica Championships i Trossingen, sydvästra Tyskland. Sedans dess har han turnerat i totalt 17 olika
länder bl.a Sverige, Tyskland, Österrike, Frankrike, Spanien, England, Portugal, Kanada, Rumänien, Kroatien, Finland, Estland och Holland.



Helsingborgs Symfoniorkester

7_8 Juanjo Passo_fotograf David MöllerJuanjo Passo är musiker, född i Buenos Aires, Argentina. Han har vuxit upp med tango och har sedan han var 16 år uppträtt som gitarrist med sin tangosjungande far. Han leder det Malmö-baserade tangobandet Orquesta Tangarte och har sedan 6 år tillbaka spelat tangoinstrumentet bandoneon. Han är även grundaren för gruppen Quinteto Bandango. Juanjo har lett kurser och workshops inom tangons olika ämnen på Musikhögskolan i Malmö där han även gått en masterutbildning i Världsmusik; Global Master/GLOMAS.

Juanjo har under många år arrangerat konserter, medverkat i lokala och internationella festivaler och samarbetat med flera av världens främsta tangomusiker. Att föra vidare tangotraditionen och dela med sig av sina kunskaper i tangomusiken är något han brinner för.

Juanjo föddes 21 november 1967 i Buenos Aires, Argentina. Med en tangosjungande far har musiken alltid varit ett viktigt inslag i hans uppväxt. Juanjo började tidigt sjunga i skolkören och medverkade dessutom i olika reklamfilmer med sånginslag samt i filmmusik under ledning av Oscar Cardozo Ocampo, musiker, arrangör och kompositör.

1978 började Juanjo ta privatlektioner hos lokala tangogitarrister för att lära sig grunderna i gitarr. Ett år senare började han ta lektioner i musikteori och gehör med läraren Raúl Bordón. Vid tretton års ålder kom han tillsammans med sin familj till Sverige, där han efter ett långt avbrott återupptog sina gitarrstudier. Juanjo är autodidakt i genren tango och har utvecklat en egen stil i konsten att ackompanjera. Han kan ackompanjera såväl sångare som andra instrumentalister.

Juanjo började framträda tillsammans med sin far i sextonårsåldern. Han har sedan dess deltagit i olika konstellationer av musiker; pianister, gitarrister, dragspelare, bandoneonister, basister samt sångare. Tillsammans med sin far startade Juanjo tangogruppen Buenos Aires 4. Under den här tiden utvecklade Juanjo en repertoar med tangoverk av såväl kända som mindre kända kompositörer för att kunna hålla egna föredrag om gitarrens betydelse i tangons utveckling samt om tangons historia.

I Sverige fanns det ingen utbildning inom tangon oavsett område; musik, kultur, historia. Eftersom Juanjo är självlärd utvecklade sig vidare som tang musiker för att kunna sammarbeta med och uppträda tillsammans med andra artister.

Mellan åren 1993-1998 grundade samt drev Juanjo tillsammans med sin far kulturföreningen Casa del Tango (TangoHuset)  där såväl  lokala som internationella musiker presenterades. 1995 besökte Horacio Ferrer huset och Juanjo uppträdde, presenterade samt översatte honom vid olika tillfällen.

Juanjo framträdde tillsammans med sin far vid den 8:e Internationella Tangofestivalen i Granada, Spanien, den 21-25 februari 1996.

Juanjo inbjöds att tillsammans med sin far och ytterligare två musiker deltaga vid den 3:e Internationella Världsfestivalen i Tango som gick av stapeln i Montevideo, Uruguay, den 4-17 november 1996.

Mellan åren 1999-2009 har Juanjo lett musikalisk och konstnärligt orkestern Tipica Tangarte. Han har utvecklat den instrumentala sättning från att vara en sextett till att vara ett 9 mannaband och presenterat det på folkmusikfestivaler, tangofestivaler, konsertsalar, danstillställningar, kulturhus,l,världsfestivaler samt folkhögskolor. Juanjo har utvecklat repertoaren i orkestern såväl instrumentalt som vokalt och en ny sångare har han tränat i språket samt i tangons sångstilar.

Som ansvarig och ledare för gruppen har han även bokat, arrangerat och varit kontaktperson för orkesterns turneèr och verksamheter, införskaffat material samt varit musikalisk ansvarig för orkesterns tre skivor  ”Ecos de Tango”,”Lo que Vendra” samt ”Rumores de Orquesta”.

Under tiden har Juanjo även föreläst om tangons historia och dess musik för musikintresserade och musiker. Under dem senaste åren har orkestern spelar i olika delar av landet och även utomlands konserter och festivaler. Juanjo har samarbetat musikaliskt med professionella musiker från Argentina, Spanien, Finland, Frankrike, Sverige, Danmark samt gästspelat i orkestrar på olika festivaler bl.a. orkestern Beltango på Belgrad TangoFestival i Serbien som gitarrist.

Under den tiden har han oftast samarbetat  med dansare och med det arrangerat musiken för olika tangodans koreografier och även bildat  olika musikaliska konstellationer allt från en duo till den större orkestern.

Som gitarrist har Juanjo ackompanjerat: sångare, pianister, bandoneonister, gitarrister och violinister  samt utvecklat olika repertoar. Juanjo har sedan januari 2006 börjat som självlärd att studera bandoneon. Den 6 juni 2009 hade Juanjo sin  bandoneon premiär med orkestern Tipica Tangarte. Juanjo har haft lektioner för olika bandoneonlärare bl.a: Santiago Cimadevilla och Victor Villena.

Idag leder och driver Juanjo som producent Klubb Baires & Baires Produktion samt är ordförande för föreningen TangoFolk Malmö. Musikaliskt leder Juanjo Orquesta Tangarte och Bandango. Juanjo har sedan 2009 turnerat och spelat iflera olika länder såsom: Finland,Island, Danmark, England, Spanien, Frankrike och Sverige.

 



Rickard Söderberg, tenor

emil jonason

Med epitetet “klarinettens Yngwie Malmsteen” (Gunilla Brodrej, Expressen 2013) är Emil Jonason en av sin generations ledande klarinettister. Han har utvecklat en virtuos spelteknik och en karismatisk scennärvaro som lett till konsertinbjudningar världen runt.

Emil var säsongen 2009/10 utnämnd till “Rising Star” av Stockholms Konserthus och European Concert Hall Organization, efter sin bejublade diplomkonsert där han framförde John Coriglianos klarinettkonsert tillsammans med Kungliga Filharmonikerna. Utnämningen ledde till konserter vid de största Europeiska scenerna som Musikverein i Wien, Amsterdam Concertgebouw, L’Auditori i Barcelona, BOZAR i Bryssel, Cité de la Musique i Paris m.fl.

Emils virtuosa spel blev världskänt när han uppträdde som solist tillsammans med KFO vid Nobelprisceremonin 2012 i direktsänd TV världen runt.

I augusti 2013 debuterade Emil i USA när han framförde Magnus Lindbergs magnifika klarinettkonsert vid den legendariska Cabrillo Festival Of Contemporary Music, i Santa Cruz, Kalifornien. I oktober samma år uruppförde han klarinettkonserten ”Herr Grönstedts underliga drömmar” med Göteborgs Symfoniker – en klarinettkonsert skriven av Christian Lindberg och skriven speciellt för Emil. Framförandet erhöll omedelbara stående ovationer och hyllningar från pressen, och har nu blivit bokad bl.a. i England, Tyskland, Irland m.fl.

Som hängiven kammarmusiker har Emil turnerat hela Norden, större delen av Europa, Sydamerika, Kina och Japan med olika ensembler. 2008 var han Sveriges representant i EBU New Talent, och han har även vunnit första pris i tävlingar som Solofonipriset i Helsingborg samt Yamaha Music Foundation of Europe.

Emil producerade och spelade in sin första skiva ”Beautiful Insanities” 2012, där han spelar tillsammans med pianisten Peter Friis Johansson. Skandinaviens ledande tidning om klassisk musik, OPUS, gav duon fem stjärnor och skrev ”ett vältrimmat samspel och konstnärligt djup i kombination med en välkommen portion musikalisk anarki. Högsta klass!”

Emil har alltid varit en passionerad lärare och coach, och sedan 2010 undervisar han på sin gamla skola, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Hösten 2012 blev han också huvudansvarig för klarinettklassen vid Kammarmusikprogrammet på Mälardalens Högskola i Västerås.

Den amerikanske artisten Tom Waits har under många varit en outsinlig inspirationskälla för Emil, och Emil framför ofta sina egna arrangemang av Waits sånger. Mest nämnvärda är Emils version av Lucinda för soloklarinett, en omarbetning som Waits gav sitt tillstånd till Emil att ge ut på “Beautiful Insanities”.


Magnus Nilsson, fagott

10+14+1708 Magnus Nilsson IMGP8984_fotograf_Christian_DavidssonMagnus Nilsson is principal bassoonist and soloist with the Helsingborg Symphony Orchestra since 1987. His hometown is Gothenburg, Sweden where he also studied the bassoon with Arne Nilsson at the Music Academy, followed by studies with Asger Svendsen, Marco Costantini (Rome) and Bernard Garfield (Philadelphia). At the age of 19 Magnus was appointed bassoonist with the Norrköping Symphony Orchestra. In 1985 he was second prize winner of the Bassoon Competition of the International Double Reed Society (IDRS), Boulder. Magnus is founding member of Trio Altaïr, Pollux Wind Quintet and Trio Anassa (oboe, bassoon, piano). CD recordings with Trio Altaïr and Pollux Wind Quintet.

In 2006 Magnus world premiered the bassoon concerto Auroral Dances by the Swedish composer Albert Schnelzer together with the Fort Wayne Philharmonic, USA. Magnus was repeatedly invited to Seoul for Masterclasses at the South Korean Bassoon Summer Camp which he led in 2007, 2009 and 2013. Performances with the Accademia Neue Musik Bolzano, Italy in 2009. Magnus was invited as one of several soloists at the 1st International Bassoon Festival in Beijing held in 2009 and the 2nd festival in 2012 where he performed with the Universal Bassoon Ensemble alongside with the renown bassoon soloists Valeri Popov, Stefano Canuti, Kim Walker, Holger Schinköthe and Fábio Cury. Masterclass och recital at the International Orchestral Woodwind Encounter of the Conservatory Tatui, Brazil in 2010. Magnus’ solo appearances abroad in 2013 include invitations to the North Italian Bolzano where he was featured guest at the „Monteverdi Oboe Festival Bolzano“, to Redlands, California with recital and performance of Adagio Liquido for bassoon, oboe and orchestra by Arnaldo de Felice, presented at the IDRS convention and to Portugal where he gave a Masterclass and a solo performance with the ensemble Palhetes Dublas at the Lisbon Double Reed Symposium.

Magnus founded and acts as artistic director of the concert serie Musik på Bosjökloster since 2009, taking place in a historical monastry/castle in the southswedish countryside. Three years ago he founded Nordic Woodwind Encounter, arranging annual international woodwind masterclasses in the south of Sweden, whose artistic director Magnus is.

Further forthcoming engagements in 2014: Magnus is invited as soloist for a concert tour in Sweden and Poland together with the Royal Krakow Academic Orchestra, to perform at the Tchaikowsky Music Conservatory in Moscow later this autumn and to lead a Masterclass and perform in Mar del Plata, Argentina. The world premiere of Arnaldo de Felice’s Musica Concertante for bassoon, oboe and orchestra is scheduled during the orchestral season 2015/16 of Helsingborg Symphony Orchestra.


 

sjoberg_olle_224_x_299Olle Sjöberg, piano

Lärare och pianist på Musikhögskolan i Malmö


 

Per Johansson, klarinett

20_8 Fredrik Burstedt_2015_Fotograf Truls BärgThe Swedish conductor and violinist Fredrik Burstedt has in recent times established himself as a musician with an unique ability to capture an audience and intrigue the individual listener.

Fredrik received in first musical instruction from his father, a well-known violinist and pedagogue and he later continued his violin studies with Leo Berlin and David Takeno. He made his solo-debut with the Swedish Radio Symphony Orchestra in 1996 and was subsequently invited as soloist in orchestras all over Europe. Fredriks pronounced interest in contemporary music has resulted in the commissioning of many new pieces, some of which he has recorded for the CD Cordes sur bois – a Swedish Grammy Award Nominee in 2005.

Fredrik Burstedt is considered one of Scandinavias leading concert masters, and has been invited in this function to all Swedish orchestras. Since 2002 he is First Concert Master in the Helsingborg Symphony Orchestra. Since 1999 he works regularly with the Mahler Chamber Orchestra, and as concert master and principal player he has worked closely with renowned conductors such as Claudio Abbado, Gustavo Dudamel and Daniel Harding. In 2005 he played for the first time in the Lucerne Festival Orchestra, the hand picked orchestra consisting of the absolute elite of international orchestra musicians.

In the very start of his conducting career Fredrik Burstedt was awarded the first Sixten Ehrling Prize for Young Conductors 2006. Since then he has been a student of Jorma Panula, but also studied with Alan Gilbert, Jukka-Pekka Saraste, Esa-Pekka Salonen, Daniel Harding and Stefan Solyom among others.

Fredrik enjoys accompanying singers and instrumentalists alike and has worked with prominent soloists from all over the world, as well as Opera and Dance companies. In the past years Fredrik has established himself as a regular guest with many of the Nordic Symphony orchestras like the Swedish Radio Symphony Orchestra, Norrköping Symphony Orchestra, the Norwegian Radio Orchestra, the Helsingborg Symphony Orchestra, the Nordic Chamber Orchestra, Gävle Symphony Orchestra and Västerås sinfonietta among others. He as also performed as guest conductor in Italy, Greece Germany and South Africa.

Season 2014/2015 holds numerous re-invitations as well as debuts in Denmark (Storström), Norway (Trondheim Symphony) and Germany (Staatskapelle Weimar).

During the summer of 2015 Fredrik will conduct the opera ”Silverfågeln”, an Opera about Jussi Björling with a cast including tenor Göran Eliasson and Anna Larsson in some of the leading roles.

In 2012 Fredrik was awarded the prestigious Herbert Blomstedt Prize by the Royal Swedish Academy of Music. The Prize was established as a birthday gift to Herbert Bomstedt on his 80th birthday and is awarded every 2nd year to a young conductor with clear prospects of a brilliant career ahead.


 

 

20_8 används inte_ Malmö Symfoniorkester 60766-2Ralph van Daal grundades i Malmö 1925 och har verkat som renodlad symfoniorkester sedan 1991. Innan dess var uppdraget delat, orkestern verkade som opera- och symfoniorkester i staden. Idag är vi en av Sveriges 4 största professionella symfoniorkestrarna. I Malmö Live Konserthus presenteras ett rikt och mångskiftande konsertutbud för en stor och entusiastisk publik.

Malmö SymfoniOrkester (MSO) består av ca 90 anställda musiker på hög internationell nivå som med en ny konsert varje vecka briljerar i ett rikt och mångskiftande utbud. MSO är stolta traditionsbärare av den symfoniska repertoaren, men strävar också efter att föra den vidare in i framtiden.

Flera inspelningar med Malmö Symfoniorkester har blivit internationellt uppmärksammade med första pris i tävlingar som Cannes Classical Award och Diapason d’Or. Berwalds symfonier med MSO under ledning av Sixten Ehrling nominerades till ett av världens finaste priser Gramophone Award och utgivningarna med musik av Charles Ives (Naxos) fick lysande kritik och utsågs i oktober 2008 till månadens Editor’s Choice av brittiska musiktidskriften Gramophone.

Gösta Nystroem-skivan (BIS) med tidigare chefdirigent Christoph König och Malena Ernman Grammisnominerades i kategorin ”Årets klassiska” 2012.

Grieg-inspelningarna Music for Strings och Olav Trygvason (Naxos) fick toppbetyg i New York Times både 2012 och 2013, ”…beautifully played by the Malmo Symphony Orchestra of Sweden…”. I augusti 2013 inledde orkestern tillsammans med chefdirigent Marc Soustrot det omfattande arbetet att spela in all symfonisk musik av Camille Saint-Saëns, vilket ska resultera i åtta skivor på Naxos.

 

Henrik Bo Hansen, piano

Uppväxt i en musikerfamilj i Helsingborg, började att spela flöjt som 9-åring i Helsingborgs kommunala musikskola och privat för Anna Cronberg. Fortsatte sedan sina studier för Karin Lindström, soloflöjtist i Malmö Opera, och Henrik Svitzer, Professor på musikkonservatoriet i Köpenhamn. Hon tog Kandidatexamen 2014 på Malmö Musikhögskola där hon studerade för Prof. Anders Ljungar-Chapelon. Just nu studerar hon på ”Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Frankfurt a.M.” för Sebastian Wittiber, soloflöjtist Hessisches Radiosinfonieorchester, med Masterexamen i juni 2016.

2006 vann hon tredje pris i tävlingen Öresundssolist, följd av andra pris år 2009.
Även finalist i Polstjärnepriset och Blåsar-tävlingen i Borås. 2013 vann hon 1a pris i Solisttävlingen på Malmö Musikhögskola.
Hon har mottagit priser så som Helsingborgs kulturstipendium och Anders Sandrews utbildningsstipendium.
Tillsammans med Magnus Nilsson, solofagottist i Helsingborg symfoniorkester, spelar hon i Trio Agathon.
Härnäst väntas skivinspelning av Kattniggs dubbelkonsert för flöjt, piano och stråkorkester och fortsatta studier i Frankfurt.

 


b05aca8f9c-Sydmusik-H_0049Staffan Mårtensson är född och uppvuxen i Österbotten, Finland. Hon tog masterexamen i violin på Musikhögskolan i Malmö år 2005. Numera arbetar hon som frilansmusiker, bl.a. i symfoniorkestrar, som kammarmusiker, solist, konsertmästare, repetitör och i olika band. Hennes intresseområden sträcker sig från den klassiska västerländska konstmusiken till nedslag i både musik och andra instrument från övriga musikaliska traditioner, bland annat nordisk folkmusik på fiol och nyckelharpa, persisk musik på kamanche (persisk fiol) och traditionell vietnamesisk musik på dan Nhi (vietnamesisk fiol). Den argentinska tangon är en speciell passion och sedan 2006 är hon fast medlem i Orquesta Tangarte. Som pianist har Hedda studerat både klassiskt, brukspiano och pianoackompanjemang, såväl i Finland som på musikhögskolan i Malmö