Konsertbesökare till Musik på Bosjökloster delar mig sig …
“När jag gick i åttonde klass, var 15 år gammal, blev jag för första gången erbjuden att vara med och spela i en orkester. Jag hade gått kommunala musikskolan och spelat harpa sedan jag var 6 år. Vid ungdoms-orkesterns första träff fick vi noterna, vi skulle spela My Fair Lady. Sedan sa dirigenten “Vi testar att spela så vi alla får en känsla för musiken, varsågoda…”.
Jag lutade min harpa bakåt och började spela, men blev så överväldigad av den otroligt mäktiga känsla som överöste mig så fort alla började spela, musiken var så vacker, jag fick ställa ner harpan och bara sitta och lyssna för jag kunde inte spela – det var så oerhört vackert och upplevelsen så mäktig. Jag satt genom hela första stycket och lyssnade, tittade på alla de olika instrumenten och var förundrad över vilken vacker musik vi kunde skapa tillsammans.
Jag fick spela med orkester många fler gånger men ingen upplevelse blev någonsin så stark som denna. Tyvärr spelar jag inte harpa längre, men den upplevelsen kommer jag aldrig glömma! Varje gång jag sitter på en konsert med en grupp musiker kan jag dock minnas känslan – den är fantastisk!“
“En mycket stark musikalisk upplevelse hade jag i Helsingborgs vackra konserthus.
Aftonen började märkligt. Salongen blev plötsligt helt mörklagd. Sen marscherade fyra träblåsare tyst in på podiet och ställde sig i stram givakt, svagt belysta av ett par spotlights. Efter någon minut (?) började de spela, vemodigt, ensamt. Bara störda av något som lät som en repetition någonstans i huset. Plötsligt skrek en trumpet längst bak i salongen… Efter en stund öppnade sig fondväggen på podiet och den “störande” ensemblen (= symfoniokestern) strömmade ut. Helt magiskt. Vi hade just avlyssnat The Unanswered Question av Charles Ives.
Efter detta följde Beethovens symfoni nr 2, ett faktiskt ganska glatt verk som tidigare märkligt gått mig förbi. Nu var det stor njutning att lyssna. Kanske var det Charles Ives som hade öppnat mina sinnen?“
“Har under många år haft förmånen att sjunga i kör samt lyssnat mycket på musik genom att gå på konserter. Att sjunga Messias, Förklädd Gud, Johannespassionen, Mozarts Ceciliamässa tillsammans med orkester är härliga musikupplevelser som ger livskvalité. Av de operor jag sett är Turandot med Nessum Dorma en favorit och jag hade förmånen att se den på Veronas arena. Efter den upplevelsen är jag tillbaka i den varma italienska sommarnatten varje gång jag hör den.“
“En magisk upplevelse när jag var runt 4 eller 5 år: Jag sitter på en stol, suger på tumme och råkar lyssna på Tchaikowskys sjätte symfoni som sänds på radio. Musikens initiala kraft slår till. En ny värld imploderar. Andlös, utan ord, ett med musiken.“